Konferencja "Przyszłość Edukacji"

     W dniu 23 kwietnia 2005 roku w Warszawie w Sali Kolumnowej Sejmu RP odbyła się ogólnopolska Konferencja na temat "Przyszłość Edukacji", w której uczestniczył na zaproszenie organizatorów dyrektor ZSO Pan Andrzej Kieres.
     Przybyłych z całego kraju dyrektorów powitały Pani Irena Dzierzgowska - była wiceminister edukacji oraz Pani Krystyna Szumilas - poseł, członek Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w sejmie RP. Następnie prof. Jan Potworowski wygłosił referat o znaczeniu nowoczesnej edukacji w życiu społeczeństwa i o wizerunku szkoły w najbliższej przyszłości?.
     Wykład Ireny Dzierzgowskiej dotyczył oświaty i zmian, jakie powinna przejść w najbliższym czasie, by miały one charakter trwały i niezależny od bieżących koniunktur politycznych. Interesujące spostrzeżenia w temat szkolnictwa wygłosił Jan Rokita, lider Platformy Obywatelskiej. Stwierdzając, że jest w tej materii laikiem, zwrócił jednak uwagę na niestabilność prawa oświatowego, brak godnego wynagradzania, szczególnie obarczonych dużą odpowiedzialnością dyrektorów oraz krępujące zapisy Karty Nauczyciela. Nadmienił on, że pozycja finansowa zawodu nauczycielskiego jest wysoce niezadowalająca, a dofinansowanie oświaty, właściwe naliczanie subwencji i reorganizacja kuratoriów to zadania dla przyszłego ministra edukacji.
     W wystąpieniach panelowych swoimi uwagami dotyczącymi oświaty podzielili się również: Krystyna Starczewska - twórczyni oświaty niezależnej, I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego, słynnej "Bednarskiej", Grażyna Ziółkowska - pierwsza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Zbigniew Paśko - w poprzedniej kadencji dolnośląski kurator oświaty, Krystyna Szumilas poseł na Sejm RP, prof. Krzysztof Konarzewski - koordynator prac nad nową podstawą programową kształcenia ogólnego oraz Wojciech Starzyński - twórca oświaty niepublicznej w Polsce, założyciel i wieloletni prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.
     W dyskusji uczestników konferencji padło wiele krytycznych uwag dotyczących obecnej oświaty. Posumowaniem spotkania może być stwierdzenie, iż edukację należy reformować w taki sposób, by jej przyszłość miała jasny cel, a konkretne działania muszą być dostosowane do potrzeb i na miarę XXI wieku.

A.K.

W sejmie
W sejmie
W sejmie
W sejmie

Powrót do Aktualności